دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403

پیام‌های وحدت بخش سفر اسد به ایران

سفر بشار اسد به تهران برای عرض تسلیت به حادثه دلخراش شهدای خدمت، نشان داد که پیوندهای ایران و سوریه همچنان درهم تنیده که کینه‌توزی‌های عربی-غربی نمی‌تواند آنرا از هم بگسلد.
کد خبر : 16627

تبیین:

 

با گذشت نزدیک به دو هفته از شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه ایشان در سانحه سقوط بالگرد، پیام‌های تسلیت از سوی مقامات ارشد کشورهای منطقه به دولت و ملت ایران ادامه دارد. با اینکه مقامات دولت سوریه در مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت در تهران حضور داشتند اما بشار اسد، رئیس جمهور این کشور ترجیح داد شخصا به ایران آمده و عرض تسلیت صمیمانه خود را ابراز کند. بشار اسد روز پنجشنبه به تهران سفر کرد و با مقامات جمهوری اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

در این رابطه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اسد و هیأت همراه، مقاومت را هویت ممتاز سوریه دانستند و فرمودند: جایگاه ویژه سوریه در منطقه نیز به دلیل همین هویت ممتاز است و این ویژگی مهم باید محفوظ بماند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تقویت ارتباطات ایران و سوریه را از لحاظ اینکه دو کشور از ارکان محور مقاومت هستند، مهم ارزیابی کرده و گفتند: هویت ممتاز سوریه که همان مقاومت است از دوران مرحوم حافظ اسد و با پایه‌گذاری «جبهه مقاومت و ایستادگی» شکل گرفت و این هویت همواره به وحدت ملی سوریه نیز کمک کرده است.

ایشان با تاکید بر لزوم محفوظ ماندن این هویت خاطرنشان کردند:«غربی‌ها و دنباله‌های آن‌ها در منطقه قصد داشتند با جنگی که علیه سوریه به راه انداختند، نظام سیاسی این کشور را ساقط و سوریه را از معادلات منطقه حذف کنند اما موفق نشدند و اینک نیز قصد دارند با شیوه‌های دیگر و از جمله وعده‌هایی که هیچ‌گاه به آن‌ها عمل نخواهند کرد، سوریه از معادلات منطقه خارج کنند».

رهبر انقلاب اسلامی با تجلیل از ایستادگی محکم بشار اسد تاکید کردند: همه باید امتیاز ویژه دولت سوریه یعنی مقاومت را در مقابل چشم خود مشاهده کنند. آیت‌الله خامنه‌ای به فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا و اروپا به ایران و سوریه اشاره کردند و گفتند:باید با افزایش همکاری‌ها و منظم کردن آن، از این شرایط عبور کنیم.

ایشان با اشاره به آماده به کاربودن شهید رییسی برای افزایش همکاری‌های ایران و سوریه در زمینه‌های مختلف، تاکید کردند:اکنون نیز آقای مخبر با دارابودن اختیارات رییس‌جمهور، همان رویکرد را ادامه می‌دهد و امیدواریم همه امور به بهترین وجه به پیش برود.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با انتقاد از مواضع و بی‌عملی برخی کشورهای منطقه در قبال موضوع غزه، به نشست اخیر سران عرب در منامه اشاره کردند و افزودند: در این نشست کوتاهی‌های زیادی در قبال فلسطین و غزه شد اما برخی کشورها نیز خوب عمل کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تاکید بر اینکه نگاه جمهوری اسلامی به آینده، مثبت و روشن است، گفتند: امیدواریم همه ما بتوانیم به وظیفه خود عمل کنیم و به این آینده روشن برسیم.

در این دیدار، رییس‌جمهور سوریه هم با ابراز تسلیت به رهبر انقلاب و دولت و ملت ایران، خطاب به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفت:«روابط ایران و سوریه یک روابط راهبردی است که تحت هدایت‌های جنابعالی به پیش می‌رود و در رأس اجرای این هدایت‌ها، آقای رییسی و آقای امیرعبداللهیان بودند».

رییس‌جمهور سوریه با اشاره به شخصیت متواضع، حکیم و اخلاق‌مدار شهید رئیسی، وی را مصداق بارز مواضع و شعارهای انقلاب اسلامی خواند و افزود:آقای رییسی در سه سال گذشته تاثیر مهمی در نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی در قضایای منطقه و موضوع فلسطین و همچنین تعمیق روابط ایران و سوریه داشت.

بشار اسد همچنین با اشاره به موضوع مقاومت در منطقه گفت:بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال، خط مقاومت در منطقه پیشرفت کرده و اکنون به یک رویکرد اعتقادی و سیاسی تبدیل شده است.

رییس‌جمهور سوریه با تاکید بر اینکه موضع ما همواره این بوده که هرگونه عقب‌نشینی در مقابل غرب موجب پیشروی آنها خواهد شد، تاکید کرد:«من چند سال پیش اعلام کردم که هزینه مقاومت کمتر از هزینه سازش است و این موضوع اکنون برای مردم سوریه بسیار واضح و روشن است و قضایای اخیر غزه و پیروزی‌های مقاومت نیز این موضوع را برای مردم منطقه اثبات کرد و نشان داد که مقاومت یک اصل است.

بشار اسد از رهبر انقلاب به دلیل نقش بارز و مهم در حمایت از مقاومت در منطقه و همچنین به دلیل حمایت از سوریه در همه زمینه‌ها، تشکر و قدردانی کرد. بعد از سخنان بشار اسد، رهبر انقلاب گفتند:سخنان شما نکات مهمی داشت اما یک نکته برای من مهمتر بود و آن موضوعی است که تاکید کردید و گفتید «ما هرچه عقب بنشینیم طرف مقابل جلو می‌آید»، در این موضوع هیچ تردیدی وجود ندارد و این، شعار و اعتقاد ما در طول بیش از ۴۰ سال گذشته بوده است.

 

تحکیم پایه‌های روابط تهران-دمشق

اگرچه ایران و سوریه از دیرباز روابط مستحکم و قوی داشتند و در دهه اخیر هم این روابط بسیار درهم تنیده شده است اما سفر بشار اسد به تهران در زمانی که منطقه به دلیل سیاست‌های اشغالگران صهیونیستی و حامیان غربی آن بی‌ثبات شده، از اهمیت زیادی برخوردار است.

این سفر در شرایطی صورت گرفت که فشارهای منطقه‌ای بر سوریه برای کمرنگ کردن همراهی این کشور با اضلاع محور مقاومت در تحولات پس از طوفان الاقصی به چشم می‌خورد. با این حال مواضع اعلانی و عملی رئیس جمهور سوریه ثابت کرد که دمشق کماکان روابط گسترده خود با ایران و مقاومت را حفظ کرده و کینه‌توزی های بیگانگان نیز نمی‌تواند خللی در این روابط پایدار ایجاد کند. همانگونه که بشار اسد تاکید کرده سازش با کشورهای متخاصم مقاومت، هزینه‌های زیادی دارد و این نشان می‌دهد که برخلاف ادعای برخی تحلیلگران و رسانه‌ها، دولت سوریه هیچ ضعفی در برابر دشمنان ملت سوریه نشان نداده و فشارهای سیاسی هم سبب نشده تا دمشق به جمهوری اسلامی پشت کند.

حتی در نشست اخیر اتحادیه عرب که بیانیه پایانی آن، بندهای ضد ایرانی (درباره مالکیت جزایر سه‌گانه) داشت و برخی معتقدند بودند که بشار اسد هم آنرا امضا کرده است اما بعدا معلوم شد که رئیس جمهور سوریه در این باره ملاحظات خود را اعلام کرده بود. هر چند اینگونه بیانیه‌ها از دید جمهوری اسلامی نمی‌تواند روابط ریشه دار تهران و دمشق را متزلزل کند و این شیطنت رسانه‌های بیگانه بود تا نشان دهند که بشار اسد همانند سابق متحد ایران نیست و در مسیر واگرایی از محور مقاومت گام برمی‌دارد اما سفر اسد به تهران خط بطلانی بر این یاوه‌گویی‌ها بود.

دولت و ملت سوریه هیچ گاه خدمات جمهوری اسلامی در دوره بحران داخلی این کشور را از یاد نبرده‌اند و همواره از ایران به عنوان کشور برادر و متحد یاد کرده‌اند که کمک‌های زیادی را در دفع فتنه تروریست‌ها داشته است. استقبال گسترده و گرم مردم سوریه از شهید رئیسی در سال گذشته ثابت کرد که مردم سوریه قدردان ایران هستند و روابط دو کشور در بالاترین سطح قرار دارد.

در ماه‌های اخیر و در بحبوحه جنگ غزه، برخی رسانه‌ها تلاش کردند تا مواضع منفعلانه دولت سوریه در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی را نوعی واگرایی از محور مقاومت توصیف کنند اما اظهارات صریح بشار اسد در تهران ثابت کرد که دمشق بخش جدایی ناپذیر محور مقاومت است. برخلاف تصور آمریکا و اسرائیل که فکر می‌کردند با به راه انداختن جنگ در غزه، موقعیت مقاومت در منطقه تضعیف خواهد شد اما اکنون شاهد هستیم که با تداوم نسل‌کشی فلسطینیان توسط رژیم اشغالگر، محبوبیت محور مقاومت در بین افکارعمومی جهانی  افزایش یافته است و تلاش برای مقابله با آن هم نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

جنگ غزه، گروه‌های مقاومت در منطقه را از یمن گرفته تا عراق، لبنان متحدتر از قبل کرد و «وحدت عرصه‌ها» ضربه محکمی به جبهه عبری-غربی وارد کرده است و لذا دولت سوریه نیز به هیچ گاه از این مدار خارج نخواهد شد. چرا که تجربه نشان داده غربی‌ها و اعراب هیچ کمکی به مردم و دولت سوریه نخواهند کرد و وعده‌های توخالی آنها دردی از مشکلات سوری‌ها دوا نخواهد کرد.

در مقابل، ایران نشان داده که بدون هیچگونه چشم‌داشت سیاسی و اقتصادی در کنار سوریه بود و هیچ رویکرد تحمیلی و غیرمشارکتی را در روابط با متحدان خود دنبال نمی‌کند و به همین خاطر روابط بین دو کشور در چارچوب اتحاد استراتژیک با قدرت به پیش می‌رود.

منبع: الوقت

ارسال نظرات